Ósmą edycję Dni Digitalizatora mamy już za sobą. Tegoroczna odbyła się w dniach 29-30 września 2022 r. i była tym bardziej szczególna, że została zorganizowana przez Narodowe Archiwum Cyfrowe po dwuletniej przerwie spowodowanej pandemią koronawirusa. Ponadto, po raz pierwszy zlokalizowana została poza Warszawą. Wybór miejsca padł nieprzypadkowo na Muzeum Kinematografii w Łodzi, w szczególności że tematyka obrad koncentrowała się na zagadnieniach związanych z digitalizacją materiałów audiowizualnych.
Spotkanie podzielone zostało na dwa bloki tematyczne.
Pierwszy skupił się wokół problematyki zamówień publicznych w kontekście realizowania digitalizacji w ramach usługi zewnętrznej, m.in.: jak opracować dobry SIWZ i OPZ oraz jak przygotować filmy do digitalizacji, w tym jakie działania należy podjąć w ramach profilaktyki konserwatorskiej.
Drugi natomiast dotyczył teorii i praktyki digitalizacji materiałów audiowizualnych: od identyfikacji nośników (rodzaje i formaty), poprzez ich właściwe zabezpieczenie oraz sposób przechowywania, po kontrolę jakości plików cyfrowych.
Uczestnicy spotkania mieli również sposobność włączenia się w dyskusję, doprecyzowania omawianej tematyki oraz wyjaśnienia ewentualnych wątpliwości, z czego skwapliwie skorzystali. Nie zabrakło też okazji do wymiany między nimi refleksji z dotychczasowych doświadczeń z pracy nad cyfryzacją zasobu archiwalnego.
Szczegóły programu dostępne są w poniższym linku: Dni digitalizatora.
Zainteresowani zwiedzili Muzeum, obejrzeli filmy szkoleniowe nt. digitalizacji oraz prezentację wirtualnej rzeczywistości związanej z wrakiem transatlantyku MS Piłsudski w goglach 3D.
Jednocześnie warto podkreślić, że z racji rozgrywającego się obecnie przesilenia geopolitycznego, znaczenie digitalizacji zasobu archiwalnego archiwów państwowych zdecydowanie wzrosło.
Więcej:
NAC: Dni digitalizatora
Eliza Dąbrowska
NDAP